Baza wiedzy SuperVoIP.pl > Techniczne > Problemy techniczne

Problemy z VoIP i sposoby ich rozwiązywania

Problemy, które można napotkać w przypadku VoIP zależą od lokalizacji użytkownika, ilości urządzeń podłączonych do sieci lokalnej, jednoczesnej ilości połączeń, rodzaju połączenia z siecią Internet oraz sposobu korzystania z VoIP. Jeżeli zauważasz drganie, echo, niestabilny dźwięk, zrywanie połączeń, nagły brak możliwości nawiązania połączenia lub brak połączeń przychodzących zapoznaj się z poniższymi informacjami aby zrozumieć VOIP oraz ze wskazówkami dotyczącymi rozwiązywania problemów: 

Drganie głosu, opóźnienia:
VoIP korzysta z sieci Internet do wykonywania połączeń dlatego jakość połączenia internetowego może mieć poważny wpływ na jakość połączenia telefonicznego. Tradycyjne linie telefoniczne przesyłają dźwięk bezpośrednio, VoIP przekonwertowuje dźwięk na pakiety danych – fragmenty rozmowy przesyła przez sieć jako dane. VoIP wysyła pakiety danych z urządzenia (telefonu) nadawcy do urządzenia (telefonu) odbiorcy umożliwiając konwersację, pakiety są wysyłane w odstępach czasu, aby zapewnić kontynuację rozmowy.

Zdarza się, że fragmenty rozmowy są pomieszane, urwane lub niekompletne przez co rozmowa staje się niemożliwa do zrozumienia, dzieje się tak z powodu opóźnienia. Miliony pakietów danych podróżują jednocześnie przez tę samą sieć IP, przez opóźnienie ​​niektóre pakiety danych mogą dotrzeć wcześniej niż inne, wówczas dzwoniący podczas konwersacji otrzymają nieuporządkowaną rozmowę.

Opóźnienie – Jitter, czas potrzebny na dotarcie jednego pakietu danych do miejsca docelowego powinien wynosić poniżej 20 milisekund, więcej niż 30 milisekund wpłynie znacząco na ogólną jakość rozmowy prowadząc do zniekształceń.

Rozwiązania:
• wyeliminuj przeciążenie sieci, 
• przełącz się na połączenie internetowe Ethernet (LAN) jeżeli używasz Wi-Fi, sieć bezprzewodowa nie jest idealnym rozwiązaniem dla VoIP,
• rozważ uaktualnienie połączenia internetowego od dostawcy Internetu, Twój Internet może nie mieć obecnie wystarczającej przepustowości, aby obsłużyć wszystkie podłączone urządzenia,
• zaktualizuj sprzęt: modem, router, kable i przełączniki,

Niestabilny, uszkodzony głos:
Zaletą VoIP jest czysty głos HD dzięki udanej transmisji pakietów danych ze źródła wychodzącego do odbiorcy. VoIP dzieli dźwięk na mniejsze pakiety danych, które podróżują przez Internet i łączą się w miejscu docelowym, w czasie tej podróży istnieje ryzyko utraty lub degradacji pakietów danych dlatego niektórych słów nie słychać a niektóre są przerywane, dźwięk włącza się i wyłącza. Może to być spowodowane opóźnieniem i niestabilnością sieci, nie wystarczającą przepustowością lub dużym przeciążeniem Twojej sieci.

Rozwiązania:
• wyłącz aplikacje obsługujące przesyłanie strumieniowe, np. YouTube, Netflix lub gry online,
• upewnij się, że w ustawieniach routera usługa VoIP ma włączony priorytet jakości QoS,
• przełącz się na połączenie internetowe Ethernet (LAN) jeżeli używasz Wi-Fi,

 

Echo:
Powtarzanie się głosu w różnych odstępach czasu i na różnych poziomach głośności podczas rozmowy powoduje echo. Często problem dotyczy strony odbierającej połączenia, dzwoniący nie jest w pełni świadomy problemu dopóki nie otrzyma informacji zwrotnej od osoby z którą rozmawia.

Rozwiązania:
• przycisz głośnik lub mikrofon telefonu,
• odłącz od telefonu zestaw głośnomówiący,
• nie umieszczaj zbyt blisko siebie wielu urządzeń elektronicznych,
• sprawdź Jitter –  echo będzie odczuwalne przy ok. 25 ms opóźnienia,

 

Brak głosu (nie słychać rozmówcy):
Po nawiązaniu połączenia osoba, z którą rozmawiasz, może Cię nie słyszeć, mimo że Ty słyszysz ją doskonale. Te problemy mogą być jednokierunkowe lub żadna ze stron może nie słyszeć się nawzajem. W wielu przypadkach brak słyszalności głosu powodują zapory sieciowe blokując pakiety RTPMożesz również napotkać niezgodne kodeki między dwoma urządzeniami (telefonami). Problemy z głosem może powodować również brak publicznego adresu IP jeżeli Twoja sieć jest za NAT.

Rozwiązania:
• włącz wsparcie dla NAT w ustawieniach konta SIP – kliknij w panelu ikonę koła zębatego przy numerze konta SIP i zaznacz TAK przy „włącz wsparcie dla NAT”,
• wyłącz na routerze opcję SIP ALG (Application Layer Gateway),
• obniż poziom zapory (firewall) na routerze,
• odblokuj na routerze obsługiwane zakresy portów, zobacz tutaj
• jeśli łączysz się do sieci Internet poprzez łącze LTE zapytaj swojego operatora GSM o publiczny adres IP (adres IP może być zmienny, ale publiczny nie za NATem),
• w konfiguracji urządzenia / aplikacji zmień typ transportu z UDP na TCP lub TLS lub odwrotnie, zalecamy TCP
• wyłącz obsługę kodeka g722 w urządzeniu lub zablokuj ten kodek na koncie SIP – kliknij w panelu ikonę koła zębatego przy numerze konta SIP,

Porada:
Nie wykonuj wszystkich zaleceń naraz, po każdej zmianie ustawień routera oraz urządzenia zrestartuj je, odczekaj kilka minut aż zostanie ponownie nawiązane połączenie i wykonaj test.

 

Zobacz również:
Aplikacja na komórce nie działa poprawnie
Nasze adresy IP, porty SIP UDP, TLS i TCP, kodeki i protokoły