Problemy, które można napotkać w przypadku VoIP zależą od lokalizacji użytkownika, ilości urządzeń podłączonych do sieci lokalnej, jednoczesnej ilości połączeń, rodzaju połączenia z siecią Internet oraz sposobu korzystania z VoIP. Jeżeli zauważasz drganie, echo, niestabilny dźwięk, zrywanie połączeń, nagły brak możliwości nawiązania połączenia lub brak połączeń przychodzących zapoznaj się z poniższymi informacjami aby zrozumieć VOIP oraz ze wskazówkami dotyczącymi rozwiązywania problemów:
Drganie głosu, opóźnienia: VoIP korzysta z sieci Internet do wykonywania połączeń dlatego jakość połączenia internetowego może mieć poważny wpływ na jakość połączenia telefonicznego. Tradycyjne linie telefoniczne przesyłają dźwięk bezpośrednio, VoIP przekonwertowuje dźwięk na pakiety danych – fragmenty rozmowy przesyła przez sieć jako dane. VoIP wysyła pakiety danych z urządzenia (telefonu) nadawcy do urządzenia (telefonu) odbiorcy umożliwiając konwersację, pakiety są wysyłane w odstępach czasu, aby zapewnić kontynuację rozmowy.
Zdarza się, że fragmenty rozmowy są pomieszane, urwane lub niekompletne przez co rozmowa staje się niemożliwa do zrozumienia, dzieje się tak z powodu opóźnienia. Miliony pakietów danych podróżują jednocześnie przez tę samą sieć IP, przez opóźnienie niektóre pakiety danych mogą dotrzeć wcześniej niż inne, wówczas dzwoniący podczas konwersacji otrzymają nieuporządkowaną rozmowę.
Opóźnienie – Jitter, czas potrzebny na dotarcie jednego pakietu danych do miejsca docelowego powinien wynosić poniżej 20 milisekund, więcej niż 30 milisekund wpłynie znacząco na ogólną jakość rozmowy prowadząc do zniekształceń.
Rozwiązania: • wyeliminuj przeciążenie sieci, • przełącz się na połączenie internetowe Ethernet (LAN) jeżeli używasz Wi-Fi, sieć bezprzewodowa nie jest idealnym rozwiązaniem dla VoIP, • rozważ uaktualnienie połączenia internetowego od dostawcy Internetu, Twój Internet może nie mieć obecnie wystarczającej przepustowości, aby obsłużyć wszystkie podłączone urządzenia, • zaktualizuj sprzęt: modem, router, kable i przełączniki,
Niestabilny, uszkodzony głos: Zaletą VoIP jest czysty głos HD dzięki udanej transmisji pakietów danych ze źródła wychodzącego do odbiorcy. VoIP dzieli dźwięk na mniejsze pakiety danych, które podróżują przez Internet i łączą się w miejscu docelowym, w czasie tej podróży istnieje ryzyko utraty lub degradacji pakietów danych dlatego niektórych słów nie słychać a niektóre są przerywane, dźwięk włącza się i wyłącza. Może to być spowodowane opóźnieniem i niestabilnością sieci, nie wystarczającą przepustowością lub dużym przeciążeniem Twojej sieci.
Rozwiązania: • wyłącz aplikacje obsługujące przesyłanie strumieniowe, np. YouTube, Netflix lub gry online, • upewnij się, że w ustawieniach routera usługa VoIP ma włączony priorytet jakości QoS, • przełącz się na połączenie internetowe Ethernet (LAN) jeżeli używasz Wi-Fi,
Echo: Powtarzanie się głosu w różnych odstępach czasu i na różnych poziomach głośności podczas rozmowy powoduje echo. Często problem dotyczy strony odbierającej połączenia, dzwoniący nie jest w pełni świadomy problemu dopóki nie otrzyma informacji zwrotnej od osoby z którą rozmawia.
Rozwiązania: • przycisz głośnik lub mikrofon telefonu, • odłącz od telefonu zestaw głośnomówiący, • nie umieszczaj zbyt blisko siebie wielu urządzeń elektronicznych, • sprawdź Jitter – echo będzie odczuwalne przy ok. 25 ms opóźnienia,
Brak głosu (nie słychać rozmówcy): Po nawiązaniu połączenia osoba, z którą rozmawiasz, może Cię nie słyszeć, mimo że Ty słyszysz ją doskonale. Te problemy mogą być jednokierunkowe lub żadna ze stron może nie słyszeć się nawzajem. W wielu przypadkach brak słyszalności głosu powodują zapory sieciowe blokując pakiety RTP. Możesz również napotkać niezgodne kodeki między dwoma urządzeniami (telefonami). Problemy z głosem może powodować również brak publicznego adresu IP jeżeli Twoja sieć jest za NAT.
Rozwiązania: • włącz wsparcie dla NAT w ustawieniach konta SIP – kliknij w panelu ikonę koła zębatego przy numerze konta SIP i zaznacz TAK przy „włącz wsparcie dla NAT”, • wyłącz na routerze opcję SIP ALG (Application Layer Gateway), • obniż poziom zapory (firewall) na routerze, • odblokuj na routerze obsługiwane zakresy portów, zobacz tutaj • jeśli łączysz się do sieci Internet poprzez łącze LTE zapytaj swojego operatora GSM o publiczny adres IP (adres IP może być zmienny, ale publiczny nie za NATem), • w konfiguracji urządzenia / aplikacji zmień typ transportu z UDP na TCP lub TLS lub odwrotnie, zalecamy TCP • wyłącz obsługę kodeka g722 w urządzeniu lub zablokuj ten kodek na koncie SIP – kliknij w panelu ikonę koła zębatego przy numerze konta SIP,
Porada: Nie wykonuj wszystkich zaleceń naraz, po każdej zmianie ustawień routera oraz urządzenia zrestartuj je, odczekaj kilka minut aż zostanie ponownie nawiązane połączenie i wykonaj test.
Baza wiedzy SuperVoIP.pl > Techniczne > Problemy techniczne
Problemy z VoIP i sposoby ich rozwiązywania
Problemy, które można napotkać w przypadku VoIP zależą od lokalizacji użytkownika, ilości urządzeń podłączonych do sieci lokalnej, jednoczesnej ilości połączeń, rodzaju połączenia z siecią Internet oraz sposobu korzystania z VoIP. Jeżeli zauważasz drganie, echo, niestabilny dźwięk, zrywanie połączeń, nagły brak możliwości nawiązania połączenia lub brak połączeń przychodzących zapoznaj się z poniższymi informacjami aby zrozumieć VOIP oraz ze wskazówkami dotyczącymi rozwiązywania problemów:
Drganie głosu, opóźnienia:
VoIP korzysta z sieci Internet do wykonywania połączeń dlatego jakość połączenia internetowego może mieć poważny wpływ na jakość połączenia telefonicznego. Tradycyjne linie telefoniczne przesyłają dźwięk bezpośrednio, VoIP przekonwertowuje dźwięk na pakiety danych – fragmenty rozmowy przesyła przez sieć jako dane. VoIP wysyła pakiety danych z urządzenia (telefonu) nadawcy do urządzenia (telefonu) odbiorcy umożliwiając konwersację, pakiety są wysyłane w odstępach czasu, aby zapewnić kontynuację rozmowy.
Zdarza się, że fragmenty rozmowy są pomieszane, urwane lub niekompletne przez co rozmowa staje się niemożliwa do zrozumienia, dzieje się tak z powodu opóźnienia. Miliony pakietów danych podróżują jednocześnie przez tę samą sieć IP, przez opóźnienie niektóre pakiety danych mogą dotrzeć wcześniej niż inne, wówczas dzwoniący podczas konwersacji otrzymają nieuporządkowaną rozmowę.
Opóźnienie – Jitter, czas potrzebny na dotarcie jednego pakietu danych do miejsca docelowego powinien wynosić poniżej 20 milisekund, więcej niż 30 milisekund wpłynie znacząco na ogólną jakość rozmowy prowadząc do zniekształceń.
Rozwiązania:
• wyeliminuj przeciążenie sieci,
• przełącz się na połączenie internetowe Ethernet (LAN) jeżeli używasz Wi-Fi, sieć bezprzewodowa nie jest idealnym rozwiązaniem dla VoIP,
• rozważ uaktualnienie połączenia internetowego od dostawcy Internetu, Twój Internet może nie mieć obecnie wystarczającej przepustowości, aby obsłużyć wszystkie podłączone urządzenia,
• zaktualizuj sprzęt: modem, router, kable i przełączniki,
Niestabilny, uszkodzony głos:
Zaletą VoIP jest czysty głos HD dzięki udanej transmisji pakietów danych ze źródła wychodzącego do odbiorcy. VoIP dzieli dźwięk na mniejsze pakiety danych, które podróżują przez Internet i łączą się w miejscu docelowym, w czasie tej podróży istnieje ryzyko utraty lub degradacji pakietów danych dlatego niektórych słów nie słychać a niektóre są przerywane, dźwięk włącza się i wyłącza. Może to być spowodowane opóźnieniem i niestabilnością sieci, nie wystarczającą przepustowością lub dużym przeciążeniem Twojej sieci.
Rozwiązania:
• wyłącz aplikacje obsługujące przesyłanie strumieniowe, np. YouTube, Netflix lub gry online,
• upewnij się, że w ustawieniach routera usługa VoIP ma włączony priorytet jakości QoS,
• przełącz się na połączenie internetowe Ethernet (LAN) jeżeli używasz Wi-Fi,
Echo:
Powtarzanie się głosu w różnych odstępach czasu i na różnych poziomach głośności podczas rozmowy powoduje echo. Często problem dotyczy strony odbierającej połączenia, dzwoniący nie jest w pełni świadomy problemu dopóki nie otrzyma informacji zwrotnej od osoby z którą rozmawia.
Rozwiązania:
• przycisz głośnik lub mikrofon telefonu,
• odłącz od telefonu zestaw głośnomówiący,
• nie umieszczaj zbyt blisko siebie wielu urządzeń elektronicznych,
• sprawdź Jitter – echo będzie odczuwalne przy ok. 25 ms opóźnienia,
Brak głosu (nie słychać rozmówcy):
Po nawiązaniu połączenia osoba, z którą rozmawiasz, może Cię nie słyszeć, mimo że Ty słyszysz ją doskonale. Te problemy mogą być jednokierunkowe lub żadna ze stron może nie słyszeć się nawzajem. W wielu przypadkach brak słyszalności głosu powodują zapory sieciowe blokując pakiety RTP. Możesz również napotkać niezgodne kodeki między dwoma urządzeniami (telefonami). Problemy z głosem może powodować również brak publicznego adresu IP jeżeli Twoja sieć jest za NAT.
Rozwiązania:
• włącz wsparcie dla NAT w ustawieniach konta SIP – kliknij w panelu ikonę koła zębatego przy numerze konta SIP i zaznacz TAK przy „włącz wsparcie dla NAT”,
• wyłącz na routerze opcję SIP ALG (Application Layer Gateway),
• obniż poziom zapory (firewall) na routerze,
• odblokuj na routerze obsługiwane zakresy portów, zobacz tutaj
• jeśli łączysz się do sieci Internet poprzez łącze LTE zapytaj swojego operatora GSM o publiczny adres IP (adres IP może być zmienny, ale publiczny nie za NATem),
• w konfiguracji urządzenia / aplikacji zmień typ transportu z UDP na TCP lub TLS lub odwrotnie, zalecamy TCP
• wyłącz obsługę kodeka g722 w urządzeniu lub zablokuj ten kodek na koncie SIP – kliknij w panelu ikonę koła zębatego przy numerze konta SIP,
Porada:
Nie wykonuj wszystkich zaleceń naraz, po każdej zmianie ustawień routera oraz urządzenia zrestartuj je, odczekaj kilka minut aż zostanie ponownie nawiązane połączenie i wykonaj test.
Zobacz również:
Aplikacja na komórce nie działa poprawnie
Nasze adresy IP, porty SIP UDP, TLS i TCP, kodeki i protokoły
Tagi: brak głosu, drganie, echo, Jitter, niestabilny głos, opóźnienie, pakiety danych, problemy z dźwiekiem, problemy z głosem, problemy z VOIP, problemy ze słyszalnością, QoS, uszkodzony głos
abonent nie słyszy rozmowy aplikacja na komórce Asterisk Asterisk SIP trunk awaria awaria numeru awaria telefonu doładowania konta doładować konto dziwne połączenia grandstream UCM głuche połączenia hasło do konta SIP hasło sip IVR konfiguracja Asterisk konfiguracja grandstream UCM konfiguruj numer limitowanie połączeń limity limity połączeń MicroSIP nagrywanie połączeń nie działa aplikacja na komórce nie działa SIP nie działa telefon poczta głosowa problemy z jakością regulamin rejestracja rozmów scenariusz IVR SIP trunk SuperSIP umowa weryfikacja konta WiFi Wirtualny fax wybór tonowy X-Lite Yealink konfiguracja zapomniałem hasło zasilić konto zmiana hasła SIP zoiper łącze VoIP